Elektronická evidence tržeb

Elektronická evidence tržeb – další z povinností pro daňové poplatníky.

Koho se týká? Jak postupovat? Kde hledat informace? Informace o celém projektu jsou popsány na stránkách www.etrzby.cz.

Koho se týká?

Velice jednoduše budou EET podléhat tržby, které:

  • pocházejí z podnikatelské činnosti,
  • a zároveň byly uhrazeny v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou, jinými obdobnými způsoby např. stravenkou.
  • Evidenci tržeb nepodléhá přímý převod z účtu na účet.

Podnikatelé se budou zapojovat postupně takto:

  • v 1. fázi – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
  • ve 2. fázi – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
  • ve 3. a 4 fázi – dle schváleného návrhu novely zákona o evidenci tržeb, bude tato fáze spuštěna šest měsíců po platnosti zákona, pokud by zákon začal platit například v prosinci 2018, odstartovala by poslední vlna EET 1. července 2019.
    • například svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři), doprava (silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava, taxi, opravy a údržba motorových vozidel), zemědělství, podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…) ,
    • vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Co musíte udělat?

  1. Pořídit si nezbytné vybavení, zařízení musí umět odeslat prostřednictvím internetu požadované údaje, vytisknout účtenku.
  2. Požádat o autentizační údaje Finanční správu. Jedná se o přihlašovací údaje na portál správce daně. Vyplníte formulář, který buďto zašlete elektronicky, nebo podáte osobně na příslušném finančním úřadě. Úřad Vám vydá certifikát pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
  3. Zaevidujte si své provozovny, bude Vám přiděleno identifikační číslo, které bude uvedeno na Vašich účtenkách.
  4. Vygenerujte certifikát a nainstalujte ho do svého pokladního zařízení, vše je možno vyzkoušet v pilotním režimu.
  5. Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

 Jak elektronická evidence tržeb funguje?

  1. Podnikatel zašle zprávu o transakci Finanční správě.
  2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem.
  3. Podnikatel vystaví účtenku, kterou předá zákazníkovi.
  4. Evidenci dané tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.

Tržby vyloučené z evidence tržeb – pouze některé týkající se podnikatelské sféry:

  1. příspěvkové organizace,
  2. jízdné hrazené v dopravních prostředcích,
  3. drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků,
  4. z prodeje prostřednictvím prodejních automatů.

Nejčastější dotazy.

  1. Vystavuje-li podnikatel fakturu, není důležité, jaká forma platby je na ní uvedena, ale jakým způsobem je částka uvedená na faktuře fakticky uhrazena. Zaplatí-li zákazník příslušnou částku v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, musí podnikatel platbu zaevidovat, a to i tehdy, je-li jako způsob úhrady uvedeno bezhotovostně. Povinnost evidovat tržbu naopak nevzniká, je-li částka uvedená na faktuře uhrazena převodem z účtu na účet nebo složením hotovosti na účet v bance a to i tehdy, je-li na faktuře uvedeno, že bude uhrazena v hotovosti.
  2. Podnikatel tak má povinnost dvojí evidence tržeb, jednak EET a dále kontrolním hlášením. Jedná se o dvě různé povinnosti evidence a nemusí být duplicitní.
  3. v případě přijetí kauce, např. při zapůjčení věci se přijetí neeviduje. V případě, že je záloha uhrazena v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem, eviduje se jako jakákoliv jiná platba.  Pokud zákazník uhradí i doplatek ceny, zaeviduje podnikatel také tuto platbu.
  4. v případě platby prostřednictvím e-shopu realizovaných na internetu je tato povinnost v okamžiku, kdy jsme se dozvěděli o odepsání platby z účtu plátce, nebo expedovali zboží. Rozhodný je ten okamžik, který nastal dříve.

 

Publikováno 16. 11. 2016, aktualizováno 6.8.2018

Nejprodávanější samonamáčecí plastová razítka. Optimální pro umístění všech potřebných informací: název...
Gumový štoček průměru max. 45 mm. Standardně je štoček dodáván podlepený kvalitní lepící páskou. Je vhodný...
Textové samonamáčecí razítko Trodat Printy 4918 je vhodné pro umístění základních firemních údajů...
Kovový vizitkář ve stříbrné matné barvě. Vhodný do tašky, kabelky či do kapsy. Kapacita je cca 10 ks vizitek...
Vizitkář (lineární kartotéka) má 150 ks fóliových kartiček na uložení 300 ks vizitek a abecední rejstřík -...
Vysoce hlazený papír je příjemný a jemný na dotek s vynikající vizuální texturou povrchu. Vyniká svou absolutní...

Warning: XMLReader::XML(): Empty string supplied as input in /data/web/virtuals/45266/virtual/www/wp-content/themes/auditweb/ProductReader.php on line 12

Warning: XMLReader::read(): Load Data before trying to read in /data/web/virtuals/45266/virtual/www/wp-content/themes/auditweb/ProductReader.php on line 13
Barva Coloris 8300 P je odolná vůči praní a čištění pomocí solventních čisticích prostředků, které nenarušují...
Barva Coloris 4000 P Metalic je barva na vodní bázi, rychleschnoucí, pigmentovaná pro universální použití. Metalický...
Kroska P je pomaluschnoucí, pigmentovaná barva na solventní bázi. Vyniká skvělým krytím, stálobarevností a...