Elektronická evidence tržeb

Elektronická evidence tržeb – další z povinností pro daňové poplatníky.

Koho se týká? Jak postupovat? Kde hledat informace? Informace o celém projektu jsou popsány na stránkách www.etrzby.cz.

Koho se týká?

Velice jednoduše budou EET podléhat tržby, které:

  • pocházejí z podnikatelské činnosti,
  • a zároveň byly uhrazeny v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou, jinými obdobnými způsoby např. stravenkou.
  • Evidenci tržeb nepodléhá přímý převod z účtu na účet.

Podnikatelé se budou zapojovat postupně takto:

  • v 1. fázi – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
  • ve 2. fázi – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
  • ve 3. fázi – od 1. března 2018 – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři), doprava (silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava, taxi, opravy a údržba motorových vozidel), zemědělství, podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…) – tato fáze je momentálně dle platné legislativy odložena,
  • ve 4. fázi – od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti – tato fáze je momentálně dle platné legislativy odložena.

Co musíte udělat?

  1. Pořídit si nezbytné vybavení, zařízení musí umět odeslat prostřednictvím internetu požadované údaje, vytisknout účtenku.
  2. Požádat o autentizační údaje Finanční správu. Jedná se o přihlašovací údaje na portál správce daně. Vyplníte formulář, který buďto zašlete elektronicky, nebo podáte osobně na příslušném finančním úřadě. Úřad Vám vydá certifikát pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
  3. Zaevidujte si své provozovny, bude Vám přiděleno identifikační číslo, které bude uvedeno na Vašich účtenkách.
  4. Vygenerujte certifikát a nainstalujte ho do svého pokladního zařízení, vše je možno vyzkoušet v pilotním režimu.
  5. Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

 Jak elektronická evidence tržeb funguje?

  1. Podnikatel zašle zprávu o transakci Finanční správě.
  2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem.
  3. Podnikatel vystaví účtenku, kterou předá zákazníkovi.
  4. Evidenci dané tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.

Tržby vyloučené z evidence tržeb – pouze některé týkající se podnikatelské sféry:

  1. příspěvkové organizace,
  2. jízdné hrazené v dopravních prostředcích,
  3. drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků,
  4. z prodeje prostřednictvím prodejních automatů.

Nejčastější dotazy.

  1. Vystavuje-li podnikatel fakturu, není důležité, jaká forma platby je na ní uvedena, ale jakým způsobem je částka uvedená na faktuře fakticky uhrazena. Zaplatí-li zákazník příslušnou částku v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, musí podnikatel platbu zaevidovat, a to i tehdy, je-li jako způsob úhrady uvedeno bezhotovostně. Povinnost evidovat tržbu naopak nevzniká, je-li částka uvedená na faktuře uhrazena převodem z účtu na účet nebo složením hotovosti na účet v bance a to i tehdy, je-li na faktuře uvedeno, že bude uhrazena v hotovosti.
  2. Podnikatel tak má povinnost dvojí evidence tržeb, jednak EET a dále kontrolním hlášením. Jedná se o dvě různé povinnosti evidence a nemusí být duplicitní.
  3. v případě přijetí kauce, např. při zapůjčení věci se přijetí neeviduje. V případě, že je záloha uhrazena v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem, eviduje se jako jakákoliv jiná platba.  Pokud zákazník uhradí i doplatek ceny, zaeviduje podnikatel také tuto platbu.
  4. v případě platby prostřednictvím e-shopu realizovaných na internetu je tato povinnost v okamžiku, kdy jsme se dozvěděli o odepsání platby z účtu plátce, nebo expedovali zboží. Rozhodný je ten okamžik, který nastal dříve.

 

Publikováno 16. 11. 2016

Kapesní razítko Trodat Mobile Printy 9411 (oranžová) je vhodné pro umístění základních údajů o firmě. Razítko je...
212,- Kč
175,- Kč bez DPH
Speciální poduška navržena pro tisky prstů. Je napuštěna speciálním voděodolným inkoustem, který zaručuje stálé...
Razítka jsou vhodná pro umístění loga a všech firemních údajů, víceřádkové a dlouhé texty, vícebarevné otisky....
Rotační pořadač na vizitky (vizitkář) obsahuje 225 fóliových kartiček k uložení 450 ks vizitek a abecední...
Papírová poznámková kartička do rotačních a lineárních vizitkářů Rotacard. Balení obsahuje 50 ks kartiček....
Rotační vizitkář obsahuje v balení 225 pouzder pro uložení 450 ks vizitek a plastový abecední rejstřík...

Warning: XMLReader::XML(): Empty string supplied as input in /data/web/virtuals/45266/virtual/www/wp-content/themes/auditweb/ProductReader.php on line 12

Warning: XMLReader::read(): Load Data before trying to read in /data/web/virtuals/45266/virtual/www/wp-content/themes/auditweb/ProductReader.php on line 13
Barva Coloris121 P je rychleschnoucí, pigmentovaná barva na solventní bázi, která je určena pro značení dobře...
Barva je velice vhodná pro použití v samonamáčecích razítkách. V podušce vydrží dlouhou dobu bez zaschnutí....
Kovový box 118 × 67 mm (razítková poduška) s vyměnitelnou pěnovou poduškou je určen pro jemně pigmentované a...